Gastronomie en social media

by Marja Brouwer

Gastronomie & Social Media

door Almar Wessels

Mij is gevraagd door Bob Jurjens iets te vertellen over het contrast van de social media en gastronomie, omdat ik onlangs in februari hiermee op de site van Misset Horeca stond met de kop “transfer maître via facebook”.
Via facebook ben ik bij restaurant Basiliek in Harderwijk terecht gekomen. Ik was op zoek naar een baan na een aantal goede gesprekken te hebben gehad met de heer Raymond Strikker van Landhuishotel en restaurant de Bloemenbeek in de Lutte, waar ik mij niet op mijn gemak voelde op het stuk organisatie van de conferenties en banqueting, wel als maitre-gastheer op de werkvloer in het restaurant. De complexiteit van het bedrijf lag niet in mijn aard vandaar deze snelle wissel. Ik zat toevallig op een dag in november op facebook en zag op “maitres, chefs, koks, patrons en fooddesigners een vacature van Rik Jansma van restaurant Basiliek in Harderwijk waarna ik direct klikte op de “like” button van dit onderwerp. Dit resulteerde tot een heel snelle reactie van Rik Jansma met het antwoord interesse? Ik voegde hem gelijk toe als vriend en stuurde terug graag in gesprek te willen gaan, dit was namelijk mijn ultieme droom om in zo’n toprestaurant van allure op champions league niveau te mogen acteren. Na 2 gesprekken waren Andrea en Rik erover uit mij in hun team op te nemen als Gastheer-Sommelier. Ik ben bij restaurant Basiliek in Harderwijk begonnen in februari 2012 en voel mij als een vis in het water in het team van Basiliek, allen zeer gedreven, ambitieus en gastgericht, elke dag weer schitteren op het hoogste niveau en iedere dag maar weer de gasten in de watten leggen en onze kennis overdragen aan de gast en elkaar. Gasten voelen zich bij ons thuis en wij proberen constant de gast centraal te stellen. Gastvrijheid op het hoogste niveau met een mooi woord!
Tegenwoordig is social media een essentieel onderwerp en speelt het een zeer belangrijke factor in de wereld kijk naar o.a. facebook, twitter, foursquare, tweetdeck, linkedin. Niets is meer zo belangrijk als dit, niemand kan meer zonder blackberry of Iphone van huis. Twitteren, facebooken onderweg in de auto, tijdens werk, tijdens het voeden van de baby etc. We zijn er allemaal nu over uit dat dit een begrip is en nog een veel belangrijkere rol gaat spelen voor bedrijven. Een goede keuken is net zo evenwichtig aan goed gastheerschap, als een overzichtelijke website met de juiste informatie. Onze gast uit zich tegenwoordig over alles via de diverse kanalen en dit kan positief of negatief zijn, wat mij op valt is dat de gast van nu zich op twitter en facebook vaak positief uit over zijn/haar ervaring bij een restaurant en dit lijdt tot een perfecte “phone to phone” reclame. Bij ons restaurant Basiliek in Harderwijk maken wij enorm veel gebruik van de social media en dit lijdt constant tot successen zie het trending topic #haaskonijn van ChefRik @twitter, twitter #100 euro all in zondag 6 mei, #chefswissel 17-22 april Mijn Keuken en Basiliek, dit zijn maar een aantal begrippen die lijden tot veel nieuwe gasten en reclame. Ikzelf functioneer onder de naam AwBasiliek waar ik iedereen op de hoogte houdt van de mooie wijnen die wij verkocht hebben op een avond.
Gastronomie is een samenspel van eten en drinken en door dit te leiden in een harmonie is een kunst. Stelt u eens voor dat uw gast zich niet prettig heeft gevoeld in uw restaurant zal dit leiden tot een zeer negatieve reclame, heeft u uw gast de juiste aandacht gegeven en heeft de gast lekker gegeten dan zal dit leiden tot zeer positieve uitingen via social media, dit is immers de snelste en makkelijkste manier om je “vrienden” op de hoogte te brengen wat je allemaal hebt meegemaakt en zal ook veel sneller worden onthouden. Ik vind zelf alle recensies van de diverse internetsites zoals; iens, diningcity etc geen reden een restaurant gelijk de grond in te trappen als ik het zelf niet heb ervaren, vaak zijn dit momentopnames waar het negatieve wordt benaderd.
Al met al hoop ik nu een ieder aan te sporen om veel gebruik te maken van het sociale medium, voor het zoeken van een baan op maat of om je nog meer te profileren als bedrijf zijnde.
Als u op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen en ins en outs van Basiliek volg ons dan via de diverse kanalen.
Twitter: ChefRik, AwBasiliek en @Basiliek
Facebook: Basiliek in Harderwijk
Web:
www.restaurantbasiliek.nl